onsdag 15 maj 2013

Ingenting

Ska det vara nått att skriva om?

Just nu är jag i ett stadium i livet (ojj vad det där lät högtravande)
... försöker igen


Det blir ingenting för mig, just nu, inget "riktigt", bestående.

Stiger upp. Bäddar sängen. Går ut med hunden. Ja, jag har väl klätt mig också förståss, innan hundpromenaden. Matar hund och matte. Åker till jobbet. Jobbar 4 timmar. Åker hem. Rastar hund. Äter lunch. Vilar. Rastar hund. Matar hund och matte. Slötittar på TV. Slötittar på datorskärmen. Rastar hund. Kryper till kojs med TV-dosan i högsta hugg. Sover några timmar - ny dag - samma rutiner som föregående dag, alla dagar.

Var är inspirationen? Orken?

Jo, jag har hängt upp andra gardiner i köket, efter "påsktupp"gardinerna. Ett kort ryck, sen -  inget.
Jo, jag har sått några stackars tomatplantor, och spetspaprika - det tog ca 10 minuter då när det skedde. Sen har jag, faktiskt, planterat om de stackarna en gång före stora utplanteringen i växthuset, och en gång till slutligen i hinkarna de ska stå i i sommar. Även sått några sommarblommor, pliktskyldigast, för jag är för snål för att köpa....
Jag har gjort detta, men inte med någon inlevelse - bara för att jag måste, innan det är helt för sent.
Går ut i växthuset, och vattnar, varannan var tredje dag, annars dör dom små liven. Kollar (från fönstret så jag slipper gå ut!) att värmefläkten funkar.

Men alltså.
Jag som brukar brinna för mitt odlande! Har inte ens bläddrat igenom frökatalogen i år. Köpte hastigt några fröpåsar, dom vanligaste, som kom i postlådan efter två dagar. Snabbt - utan större engagemang.

Nu hoppas jag på en varm, skön, solig sommar. En sommar som fyller mig med kraft och energi.

Jag ser mig där jag sitter på min "hemma"-playa som jag skapat, först i fantasin - och, nu är den nästan klar.
Skärmvägg. Parasoll. Gröna växter. Solstolar. Bord till förfriskningarna.

Bara solen och värmen som fattas. Och energin.


 
Ser lite kallt ut, jo jag vet, men så är bilden tagen i slutet av april också, när tanken började ta form.
 
 
 




Inga kommentarer: